Před několika měsíci vyzval šéf OSN Antonio Guterres vlády a média, aby zavedly zákaz reklamy na fosilní paliva, podobně jako je tomu v případě zákazu reklamy na tabákové výrobky. Haag minulý týden na tuto výzvu reagoval přijetím průlomového místního zákona, který s účinností od 1. ledna 2025 zakazuje reklamu propagující výrobky z fosilních paliv i služby s vysokým obsahem uhlíku, jako jsou výletní lodě a letecká doprava.
Před několika měsíci vyzval šéf OSN Antonio Guterres vlády a média, aby zavedly zákaz reklamy na fosilní paliva, podobně jako je tomu v případě zákazu reklamy na tabákové výrobky. Haag minulý týden na tuto výzvu reagoval přijetím průlomového místního zákona, který s účinností od 1. ledna 2025 zakazuje reklamu propagující výrobky z fosilních paliv i služby s vysokým obsahem uhlíku, jako jsou výletní lodě a letecká doprava.
Je to poprvé, kdy město zakázalo reklamu na fosilní paliva prostřednictvím místní legislativy, ačkoli se o to již dříve pokoušelo mnoho jiných měst. Tato přelomová legislativa vysílá silný signál, že místní vlády jsou připraveny podniknout konkrétní kroky k řešení klimatické krize a chránit své občany před škodlivými komerčními vlivy. Haag je tedy prvním městem na světě, které přijalo místní zákon zakazující reklamu na fosilní paliva. Vztahuje se na výrobky z fosilních paliv a služby s vysokým obsahem uhlíku. Zákaz je považován za potenciální katalyzátor podobných opatření po celém světě.
„Po nejteplejším létě v historii a obrovských, rychle rostoucích zdravotních a ekonomických nákladech na znečištění ovzduší ze spalování fosilních paliv je tento právní krok jedním z nejjednodušších kroků, které mohou vlády na městské i národní úrovni učinit. Když se ocitnete v klimatické krizi, je nejjednodušší přestat těžit a to znamená také neinzerovat věci, které vás do problémů dostaly. Každý rozumný a zodpovědný úřad by měl následovat iniciativu Haagu,” řekl k rozhodnutí Andrew Simms, z britského New Weather Institute.
Vědci i politici doufají v efekt sněhové koule. „Gratulujeme Haagu k tomuto důležitému kroku v boji proti fosilním reklamám. Doufáme, že příkladu Haagu bude brzy následovat i rakouský Štýrský Hradec a že se stejně rozhodne i mnoho dalších měst a obcí," komentoval krok Leonhard Rabensteiner z rakouské Werbefrei Austria.
„Jen mezikontinentální let, plavba po moři nebo jízda SUV mohou vyčerpat náš spravedlivý rozpočet CO2 na obyvatele za rok. Reklama na výrobky s vysokými emisemi má tendenci zvyšovat jejich prodej tím, že ve spotřebitelích probouzí domnělé potřeby. Na kulturní úrovni také normalizuje spotřebu ekologicky škodlivých výrobků, přestože všichni potřebujeme snížit uhlíkovou stopu svého životního stylu. Politici po celém světě by se měli zamyslet a zvážit své možnosti omezení fosilní reklamy ve městech, v televizi a v dalších médiích ve prospěch příštích generací," říká Uwe Krüger, odborník na komunikaci z Lipské univerzity a autor zprávy Reklama na zabijáky klimatu: Jak televizní reklama a reklama na YouTube porušují německou mezistátní mediální smlouvu.
„Město Haag zákazem reklamy na produkty fosilního průmyslu vzkazuje nejen své vládě, kam se má v souvislosti s klimatickou krizí ubírat. Je to další příklad toho, jak se globální problémy řeší na lokální úrovni. Podle našeho výzkumu dochází při přijmutí úspěšného opatření na úrovni města k tzv. spill-over efektu do dalších měst, která vnímají takovýto krok jako stěžejní pro svůj další rozvoj,” komentuje Nikola Adamovská, expertka na klimatické politiky z Fakulty mezinárodních vztahů VŠE.
Více o tématu se dozvíte na World Without Fossil Ads.