Česká republika se již několik let snaží posílit ústavní ochranu vody, respektive práva na vodu. Důvodem jsou již viditelné a očekávané dopady změny klimatu. K poslednímu návrhu Ministerstva životního prostředí se však sešly zásadní připomínky.
Česká republika se už několik let snaží posílit ústavní ochranu vody, respektive práva na vodu. Důvodem jsou již viditelné a očekávané dopady změny klimatu, zejména v důsledku sucha. Současná vláda se snaží hledat řešení, zatím ale neúspěšně.
K poslednímu návrhu Ministerstva životního prostředí se sešly zásadní připomínky a zůstává otázkou, k čemu vlastně směřoval – zda k ochraně vody v praxi, nebo jen ke splnění bodu z pP?rogramového prohlášení vlády. Návrh ústavního zákona byl předložen koncem roku 2022 v souladu s Programovým prohlášením vlády, v němž se uvádí, že „Ochranu vody a jejích zdrojů považujeme za národní zájem, a proto do konce roku 2022 předložíme návrh na ústavní ochranu vody.“ Je dobrou zprávou, že politici téma řeší, nicméně je k další diskuzi, jak tento úkol dále uchopit, aby se promítl do ochrany vody v praxi.
Ochrana vody ústavně již zakotvena je. V článku 7 Ústavy stojí: „Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství“. Místo toho je nově navrhováno: „Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů, zejména vody a půdy, a o ochranu životního prostředí“. MŽP zhodnotilo v důvodové zprávě stávající znění za zastaralé a nedostatečné. Nejohroženější přírodní zdroje – voda a půda, vyžadují podle něj zvýšenou ochranu, a to zejména ve vztahu k jejich využívání. Dále MŽP nahradilo pojem „přírodní bohatství“ spojením „životní prostředí”. Návrh vychází z toho, že voda a půda jsou podmínkou sine qua non pro existenci člověka a dalších živých organismů. Ty jsou ohroženy změnou klimatu, zejména suchem, které má největší potenciální dopady na obyvatelstvo, ekosystémy i ekonomiku. Kvůli geografické poloze Česka je nutné zpomalit odtok vody z krajiny a zmírnit dopady historických zásahů, které dlouhodobě snižují její retenční možnosti. Mezi takové zásahy patří úpravy vodních toků, úbytek krajinných prvků, nevhodné hospodaření na zemědělské půdě a v lesích, nárůst nepropustných zastavěných ploch.
Dnes již bývalá ministryně Hubáčková ústavní ochranu vody označovala za hlavní úkol celého resortu. Jenže zásadní připomínky ze strany Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva spravedlnosti, Úřadu vlády, ale i Nejvyššího soudu nebo profesních organizací snahy MŽP brzdí. Připomínky se týkaly několika bodů:
Ústava ve své preambuli odráží odhodlání společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství a Listina základních práv a svobod připomíná odpovědnost vůči budoucím generacím za osud veškerého života na Zemi. To může samo o sobě sloužit jako výkladové pravidlo k řešení dopadů změny klimatu. Jednou z dalších možností řešení může být výslovné rozšíření „fondu“ ústavně zaručených lidských práv o právo na vodu nebo právo na klima, kterým by mohl být vyjádřen hodnotový postoj k danému problému. Jako vodítko pro další debatu k legislativním změnám mohou sloužit závěry Městského soudu v Praze, které přezkoumává Nejvyšší správní soud. Tento soud v tzv. klimatické žalobě v rámci výkladu článku 35 Listiny základních práv a svobod upravujícího právo na příznivé životní prostředí konstatoval, že „… považuje za nesporné, že předpokladem existence organismů a jejich dalšího vývoje jsou také klimatické podmínky. Klima je součástí životního prostředí, pročež musí být příznivé.“ Dále pak zahrnul do okruhu základních životních potřeb člověka žití v dlouhodobě udržitelných klimatických podmínkách.
Ukazuje se, že zadání vlády posílit ochranu vody na ústavní úrovni může být příliš tvrdým oříškem. Není ani jisté, zda je ústavně-právní řešení nezbytné a s ohledem na zásadní kritiku je možné, že vláda od změny Ústavy nakonec zcela ustoupí. Oživená debata o ústavní ochraně vody může i přes nejasnosti přispět k obecnější akceptaci a pochopení problému změny klimatu. V tomto kontextu se nabízí sledovat nebo i navázat na celosvětový trend, který se přiklání k rámování závazků k řešení klimatické krize v národní legislativě. Nastal tedy čas na odklon od užšího zaměření na ochranu vody a půdy k ústavní ochraně klimatu nebo k přijetí klimatického zákona se závaznými cíli?
Legislativní základ je zásadním prvkem pro komplexní a provázaná řešení v oblasti životního prostředí, energetiky či dopravy. Debata o ústavní rovině ochrany vody či klimatu je potřebná pro vyjádření hodnot, k jejichž ochraně by měla společnost směřovat. Na druhé straně by neměla odklonit pozornost od fungování a prosazování práva v praxi a nezbytných nových předpisů, které v konečném důsledku regulují realizaci konkrétních opatření v praxi, a mají reálný dopad na život jednotlivců.
Dne 15. června 2022 rozhodl Městský soud v Praze o první české klimatické žalobě, a to tak, že jí z větší části vyhověl. V tomto komentáři chceme zrekapitulovat dosavadní příběh české klimažaloby (který ještě nemusí být u konce) a poukázat na to, jak soud naložil s návrhy žalobců, které části z nich vyhověl a jakým způsobem.
Podotýkáme, že zde vycházíme z ústního vyhlášení rozhodnutí soudu, jehož písemné vyhotovení s podrobným odůvodněním bude k dispozici pravděpodobně až za několik týdnů. V základních informacích ohledně rozhodnutí můžeme rovněž odkázat na tiskovou zprávu spolku Klimatická žaloba, podrobně se mu pak věnuje Martin Abel na Jiném právu. Více informací najdete v textu Hany Müllerové na webu Ústavu státu a práva Akademie věd ČR: https://www.ilaw.cas.cz/vyzkum/class/komentujeme/klima-zaloba-soud.html