Mezinárodní spotřebitelský průzkum ukazuje naléhavost greenwashingu. Průzkum, který provedly organizace BEUC a ICRT v 16 evropských i mimoevropských zemích, zjišťoval, jak spotřebitelé vnímají tvrzení o zelenosti produktů a služeb. Podle výsledků jsou pro spotřebitele hlavně matoucí, jen 3 % respondentů tvrdí, že dokážou poznat nepravdivá tvrzení.
Mezinárodní spotřebitelský průzkum ukazuje naléhavost greenwashingu. Průzkum, který provedly organizace BEUC a ICRT v 16 evropských i mimoevropských zemích, zjišťoval, jak spotřebitelé vnímají tvrzení o zelenosti produktů a služeb. Podle výsledků jsou pro spotřebitele hlavně matoucí, jen 3 % respondentů tvrdí, že dokážou poznat nepravdivá tvrzení.
Průzkum ukázal, že většina spotřebitelů chce snižovat svou uhlíkovou stopu chce proto spolehlivé informace na výrobcích. Informace, které mají spotřebitelé k dispozici, jsou však dle průzkumu matoucí:
Monique Goyens, generální ředitelka BEUC, uvedla: "Spotřebitelé potřebují důvěryhodné informace o životním prostředí, aby mohli přejít na udržitelnější životní styl. Náš průzkum jasně ukazuje, že nejsou vybaveni k tomu, aby rozpoznali greenwashing. Nemělo by být úkolem spotřebitelů rozlišovat pravdivé údaje od nepravdivých. Očekávají, že úřady v první řadě zajistí, aby tvrzení a označení byla důvěryhodná."
"Když jsou výrobky jako potraviny, plastové lahve nebo letenky označovány jako "uhlíkově neutrální", spotřebitelé pochopitelně nedohlédnou, že se jejich prodejci dál spoléhají na uhlíkové kompenzace a dále vypouštějí CO2."
"Naše studie ukazuje, že jsou spotřebitelé otevření přísnějším opatřením, která by znečišťujícím společnostem zabránila natírat své výrobky nazeleno. Vzhledem k tomu, že se blíží začátek konference COP28, musí mezinárodní úsilí o zabránění falešné zelené reklamě lépe čelit kreativitě některých společností."
Niels Ebbe Jacobsen, generální ředitel ICRT, dodal: "Výsledky průzkumu jsou v podstatě podobné i v zemích mimo Evropu, kde byl průzkum proveden: v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu. Spotřebitelé se cítí být nedostatečně nebo vůbec neinformováni o požadavcích, které musí společnosti dodržovat, aby mohly používat ekologická označení."
Doporučení BEUC pro tvůrce politik:
Zpráva s hlavními zjištěními průzkumu zde: https://drive.google.com/file/d/1ZvtjZpYBF4BiSugAbcjh9SRnpF935HAC/view?usp=sharing
Společnost Euroconsumers se podílela na vypracování dotazníku pro spotřebitele, sběru dat a statistické analýze. Euroconsumers, sdružující pět národních spotřebitelských organizací a dávající hlas celkem více než 1,5 milionu lidí v Itálii, Belgii, Španělsku, Portugalsku a Brazílii. Je předním světovým spotřebitelským uskupením v oblasti inovativních informací a ochrany práv spotřebitelů. Jeho evropské členské organizace jsou součástí zastřešující sítě BEUC. Dalšími členskými organizacemi BEUC, které se podílely na průzkumu, jsou TestAchats/ TestAnkoop (Belgie); VKI (Rakousko); dTest (Česko); Forbrugerrådet Tænk (Dánsko); CLCV (Francie); Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet (Finsko); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Maďarsko); Altroconsumo (Itálie); Consumentenbond (Nizozemsko); Forbrukerrådet (Norsko); DECO (Portugalsko), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovinsko); OCU (Španělsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko).
Připojili se i kolegové mimo Evropu z CHOICE (Austrálie); Consumer NZ (Nový Zéland); Consumer Reports (USA) a Protégez-Vous (Kanada).